آموزش مدیریت هزینه‌های ماهانه خانه

28 دی 1400
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۸ دقیقه

امروزه با افزایش هزینه‌های زندگی و عدم تناسب دخل و خرج افراد شرایط اقتصادی این اجازه را به ما نمی‌دهد که هر گونه دوست داریم و بر طبق خواسته‌هایمان خرج کنیم به همین دلیل همراهی غیر از مدیریت هزینه‌های ماهانه خانواده و خانه باقی نمی‌ماند.

با افزایش تورم و گرانی در جامعه باید ابتدا مشخص کنیم که هزینه‌های ماهانه خانه کدام موارد است و قرار است چه میزان پول صرف این هزینه‌ها شود و نهایتا با این اولویت‌بندی در مخارج خانه و مدیریت هزینه ماهانه خانه مانند شارژ ماهانه ساختمان و خریدها و … چه مقدار از سرمایه ماهانه ما باقی می‌ماند. در واقع این نخستین گامی است که می‌توان برای رسیدن به هدف‌های بزرگ‌تر در زمینه سرمایه‌گذاری انجام داد. داشتن یک برنامه ریزی ماهانه برای مدیریت پول شما کار چندان سختی نیست و فقط کافی است همین امروز اراده کنید و در ارتباط با میزان مخارج خود کمی بیشتر فکر کنید تا با انجام بودجه‌بندی و مدیریت هزینه‌های ماهانه بتوانید راهی را بیابید که به تنظیم درآمد و هزینه‌های خانوار شما کمک می‌کند و بین آنها هماهنگی به وجود می‌آورد.

مدیریت هزینه‌های ماهانه خانه

با توجه به اهمیت موضوع هزینه‌های ماهانه خانه و مدیریت آن بهتر است همین امروز دست به کار شوید و شروع به نوشتن لیستی از هزینه‌های ماهانه خانواده خود کنید با این کار می‌توانید نه تنها در پایان ماه مقداری پول را برای خودتان پس انداز کنید بلکه یک بودجه‌بندی صحیح و عاقلانه برای پرداخت‌های ضروری انجام داده و برای هدف‌های بلندمدت در زندگی‌تان برنامه ریزی کنید. به دیگر عبارت اینگونه می‌توان گفت که مدیریت هزینه‌های ماهانه خانه از مهم‌ترین ابزارهایی است که به شما کمک کرده نه تنها بهتر بتوانید از پولتان استفاده کنید بلکه آینده مالی بهتری هم پیش روی شما قرار می‌گیرد. در این مقاله به بررسی هزینه‌های موجود در یک خانه و نحوه مدیریت آنها می‌پردازیم.

با افزایش تورم و گرانی در جامعه باید ابتدا مشخص کنیم که هزینه‌های ماهانه خانواده کدام موارد است و قرار است چه میزان پول صرف این هزینه‌ها شود و نهایتا با این اولویت بندی در مخارج خانه و مدیریت هزینه ماهانه خانه چه مقدار از سرمایه ماهانه ما باقی می‌ماند.

هزینه‌های ماهیانه شامل چه مواردی است؟

زندگی در شهرهای بزرگ همچون تهران نیاز به مدیریت هزینه‌های خانه دارد شما پیش از هر چیز باید بدانید که ارزش پول شما با گذشت زمان کاهش پیدا می‌کند پس باید برای هزینه‌های ماهانه خانه خود اولویت‌بندی کرده و در این زمینه مهارت کسب کنید چرا که در صورت عدم موفقیت در این زمینه مسائلی مالی ‌می‌توانند تبدیل به عاملی در به وجود آمدن اختلاف‌های خانوادگی شوند که مدیریت این هزینه‌ها در گام اول شاید کمی سخت باشد اما با گذشت چند ماه به یک لیست کلی دست پیدا می‌کنید که می‌توانید آنها را به چند دسته طبقه‌بندی کرده و در صورت لزوم آنها را کمتر یا بیشتر کنید. در ادامه به هزینه‌های متداول برای زندگی اشاره می‌کنیم.

  • هزینه مسکن

اصلی‌ترین و اولین هزینه یک زندگی هزینه خرید یا اجاره مسکن است که در صورت خرید هزینه‌های شما کمی تعدیل می‌شود اما در صورت پرداخت اجاره به صاحبخانه عمده هزینه‌های شما در این بخش خواهد بود که کمترین میزان آن از حدود ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و اگر بتوانید این پول را با همکاری با صاحب خانه تبدیل به هزینه پیش پرداخت کنید مدیریت بهتری برای هزینه‌های بعدی می‌توانید انجام دهید.

  • شارژ ماهانه ساختمان از هزینه‌های ماهانه خانه
بهتر است بخوانید:  سرمایه‌گذاری و اقامت در کانادا

شارژ ماهانه ساختمان یکی دیگر از هزینه‌های ماهانه خانواده است. شارژ ماهانه ساختمان عمدتا شامل هزینه گاز، آب و نظافت و نگهداری محل سکونت شما شده و همچنین هزینه‌های جانبی همچون استخدام خدمتکار، خرید تجهیزات جدید برای برج یا ساختمان، تعمیرات تاسیسات و کارهای نظافتی و حقوق لابی‌من و … را نیز در بر می‌گیرد. شارژ ماهانه ساختمان نیز ماهانه از حداقل ۱۰۰ هزار تومن شروع شده  و با توجه به خدماتی که هیئت مدیره برج یا ساختمان برای ساکنین در نظر می‌گیرند متفاوت است.

  • هزینه رفت و آمد از هزینه‌های ماهانه ساختمان

علاوه بر شارژ ماهانه ساختمان هزینه رفت و آمد هم یکی دیگر از هزینه‌های ماهانه ساختمان است که باید به درستی مدیریت شود. گاهی اوقات پیش می‌آید که فردی ماشین شخصی ندارد و مجبور است هر روز از خانه تا محل کار و بالعکس را با وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس و مترو یا تاکسی برود که این هزینه‌ها هم ماهانه حدود ۱۵۰ هزار تومان در بهترین حالت محاسبه می‌شود در واقع این مقدار از مدیریت هزینه‌های خانه بستگی به دور یا نزدیک بودن محل کار و فاصله از مقاصدی دارد که می‌خواهیم برویم و در صورتی که ماشین شخصی هم داشته باشیم باید هزینه ماهانه بنزین را هم به آنها اضافه کنیم که این روزها بنزین با قیمت مصوب دولتی کفاف رفت و آمدها را نمی‌دهد و مجبور هستیم از بنزین آزاد استفاده کنیم.

  • هزینه خوراک از هزینه‌های ماهانه خانه

این روزها که تورم در کشور بیداد می‌کند همه ما بهتر می‌دانیم که سفره مردم هم کوچک و کوچک‌تر می‌شود. این روزها هزینه یک کیلو گوشت قرمز از ۱۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و بستگی به کیفیت و نوع گوشت بالاتر می‌رود. دیگر هزینه‌های خوراکی عبارتند از: برنج، مرغ، ماهی، لبنیات، روغن مایع، سبزیجات، قند، شکر، چای، حبوبات و … که به صورت میانگین برای هر نفر حدود ۵۰۰ هزار تومان در ماه محاسبه شده است.

مدیریت هزینه‌های خانه در گام اول شاید کمی سخت باشد اما با گذشت چند ماه به یک لیست کلی دست پیدا خواهید کرد که می‌توانید آنها را به چند دسته طبقه بندی کرده و در صورت لزوم آنها را کمتر یا بیشتر کنید.

  • هزینه بهداشت و نظافت از هزینه‌های ماهانه خانه

برای مدیریت هزینه ماهانه خانه یکی دیگر از مواردی که نیاز به برنامه ریزی بهتری دارید خرید اقلام لوازم بهداشتی همچون مایع ظرفشویی، جرم‌گیر، سفید‌کننده، پودر لباسشویی، صابون، ابر و اسکاچ، مایع دست‌شویی، خمیردندان، شامپو، دستمال کاغذی و غیره است که اگر بتوانید از برندهای داخلی استفاده کنید در مقایسه با نمونه‌های خارجی می‌توانید هزینه‌های ماهانه خود را بهتر سر و سامان بدهید.

  • هزینه لباس و پوشاک از هزینه‌های ماهانه خانه

این دست از هزینه‌های ماهانه خانواده عمدتا مربوط به خانم‌های خانه می‌شود و آمار پولی که در این بخش خرج می‌شود در میان مردان و زنان بسیار متفاوت است. اگر بخواهیم حداقل هزینه در این زمینه را محاسبه کنیم که در یک ماه تنها یک دست لباس یا کفش و کیف خریداری شود باید حداقل ماهی ۲۰۰ هزار تومن برای این کار در نظر گرفت.

  • هزینه‌های جانبی دیگر

اگر بتوانیم هزینه‌های ماهانه خانه را که به آنها هزینه‌های جاری و ضروی هم می‌گویند را که در بالا به آنها اشاره کردیم را مدیریت کنیم می‌توانیم به بررسی هزینه‌های جانبی دیگری همچون: هزینه بیمه اتومبیل و تعمیرات آن، هزینه خرید هدیه، هزینه انواع سرگرمی‌های خانوادگی و مسافرت‌ها، هزینه تحصیلات، هزینه‌های درمانی و هزینه خرید کتاب، مجله، روزنامه و لوح فشرده و دیگر اقلام فرهنگی بپردازیم.

بهتر است بخوانید:  مهمترین اختلافات رایج میان ساکنان

بهترین نوع مدیریت هزینه‌ ماهانه خانه به چه صورت است؟

همانطور که در سطح جامعه هم شاهد آن هستیم برخی از افراد توان مدیریت بالای در هزینه‌های ماهانه خانه خود دارند و به راحتی قادر به پس انداز کردن و مدیریت هزینه ماهانه خانه خود هستند اما در مقابل کسانی هم هستند که به سادگی نمی‌توانند حتی هزینه خوراک و پوشاک را مدیریت کنند و از بزرگترین استرس آنها در زندگی به شمار می‌آید. مشاوران و صاحب نظران اقتصادی در این زمینه پیشنهاداتی را ارائه داده اند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

  • نگاهی مبتنی بر کیفیت بالا و قیمت پایین

زمانی که در بازار به جستجوی کالا یا خدماتی هستید سعی کنید نگاهتان را کمی تغییر دهید برای مثال اگر تا به امروز از اجناس خارجی با کیفیت استفاده می‌کردید الان به سراغ آن دسته از اجناس داخلی بروید که بیشترین کیفیت را دارند. شاید برای آزمایش و خطا کمی به زمان بیشتری نیاز پیدا کنید اما می‌توانید از اطرافیانتان هم برای شناخت جنس مناسب و با کیفیت بیشتر و قیمت کمتر کمک بگیرید.

 

  • سرمایه گذاری هوشمندانه

یکی دیگر از عواملی که به مدیریت هزینه‌های خانه کمک می‌کند انجام سرمایه گذاری‌هایی است که کمک می‌کند پول بیشتری را پس انداز کنید. ورود به بورس و خرید سهام شرکت‌های مختلف کمک می‌کند تا علاوه بر سرمایه‌ای که وارد بخش صنعت و سرمایه گذاری‌های کلان می‌شود شما هم سرمایه‌تان را بیشتر از قبل کنید.

  • تهیه فهرستی از اولویت‌ها

وقتی صحبت از اولویت بندی هزینه‌های ماهانه خانه می‌شود، هزینه‌های جاری همچون برق، آب و گاز نیستند بلکه این موضوع برای هر فرد متفاوت است برای مثال اولویت شما می‌تواند خرید یک خودرو مدل بالا باشد یا با نگاه به آینده پرداخت قسط وام‌هایتان در اولویت کاری شما قرار بگیرد. بهتر است برای هر اولویتی که دارید یک زمان مشخص برای رسیدن به آن هدف تعیین کرده و به صورت ماهانه تا رسیدن به این هدف آن را دنبال کنید.

ورود به بورس و خرید سهام شرکت‌های مختلف کمک می‌کند تا علاوه بر سرمایه‌ای که وارد بخش صنعت و سرمایه گذاری‌های کلان می‌شود شما هم بتوانید سرمایه‌تان را بیشتر از قبل کنید.

  • تهیه یک صندوق اضطراری

بر خلاف هزینه‌های ماهانه خانواده که به صورت دقیق هر ماه انجام می‌شود همچون هزینه خوراک، پوشاک و یا شارژ ماهانه ساختمان برخی هزینه‌ها قابل پیش بینی ما نیستند. به طور مثال خراب شدن وسایل منزل یا خود خانه یا پرداخت هزینه بیمارستان از مواردی است که واجب است برای آنها بودجه مجزایی در نظر گرفته و ماهانه آن را شارژ کنید و کمتر به مواردی همچون قرض از دیگران متوسل شوید.

  • تشخیص تفاوت پس انداز و سرمایه گذاری

سرمایه گذاری متمایز از پس انداز است به این صورت که در سرمایه گذاری شما مبلغی از درآمد خود را برای انجام کاری در صنعت، بورس و … به گردش در می‌آورید و سود حاصل از آن برای آینده شما ذخیره می‌شود که گاهی هم دچار خسارت می‌شوید که در این مورد باید دید بلند مدت داشته باشید، اما در پس انداز باید بدانید که این پول همیشه قابل دسترس شما خواهد بود و برای روز مبادا به کار شما می‌آید که در عین حال نمی‌توانید از آن راه کسب درآمد کنید.

  • کم کردن پرداختی‌ها از درآمد

اگر شما هزینه‌های زندگی خود را از درآمدتان کم کردید و احساس کردید که مبلغ چشم گیری برای هزینه‌های غیر ضروری مثل سفر، خریدهای غیر ضروری، مهمانی و غیره باقی نمی‌ماند بهتر است مجددا هزینه‌های خود را مرور کنید و آنها را با گزینه‌هایی که دوست دارید انجام دهید جایگزین کنید. البته این موضوع بستگی به اولویت‌های شما هم دارد.

  • صبور بودن
بهتر است بخوانید:  مهمترین اختلافات رایج میان ساکنان

اگر احساس می‌کنید الان در زمان خاصی قرار دارید که همه مردم در حال خرید جنس یا برند خاصی هستند کمی دست نگه دارید تا کمی بازار از تب و تاب آن بیفتد، با این کار شما موفق خواهید شد تا همان جنس را با قیمت کمتر و این بار با تخفیف بیشتری هم خریداری کنید. برای مثال برای خرید عید کمی زودتر از شب عید اقدام کنید تا کمتر ضرر کنید.

  • چک کردن مداوم بودجه مالی

از دیگر نکاتی که برای مدیریت هزینه‌ ماهانه خانه به آن نیاز دارید آن است که بدانید آنچه از بودجه بندی خود انتظار دارید همواره در حال تغییر است به همین دلیل هم باید مبلغی را برای تغییر در هزینه‌ها و درآمدتان در نظر داشته باشید که با این کار به نوعی تعادل در زمینه دخل و خرج خود دست پیدا می‌کنید.

  • گزینه‌های ارزان قیمت

برای هزینه‌های ماهانه خانواده کمی وسواس به خرج بدهید برای مثال سایت‌های خرید و فروش آنلاین و ارزان قیمتی  در اینترنت وجود دارند که افراد می‌توانند اجناسی را که نیاز به آنها ندارند، به فروش برسانند و یا کالاهایی را به قیمت  حراجی تهیه کنند. به عبارت دیگر این گزینه‌ها در حد نو هستند و می‌توانید با این کار به شدت در هزینه‌هایتان صرفه جویی کنید. البته بسیاری از سایت‌ها جنس‌های دست اول را هم با قیمت بهتری می‌فروشند که این موضوع به دلیل حذف بسیاری از واسطه‌ها در این میان است و نیاز به کمی زمان برای شناسایی آنها دارد.

جمع بندی

  • مدیریت هزینه‌های خانه نخستین گامی است که می‌توان برای رسیدن به هدف‌های بزرگتر مالی در زمینه سرمایه گذاری انجام داد.
  • هزینه مسکن، هزینه رفت و آمد، هزینه خوراک، هزینه بهداشت و نظافت، هزینه لباس و پوشاک و شارژ ماهانه ساختمان از اصلی‌ترین هزینه‌هایی هستند که باید بودجه بندی و مدیریت مناسبی را در ارتباط با آنها انجام دهید.
  • توان مدیریتی بالا در مدیریت هزینه‌های ماهانه خانه کمک می‌کند تا افراد به راحتی قادر به پس انداز کردن و مدیریت هزینه ماهانه خانه خود باشند و ضعف در این مورد آن را به بزرگترین استرس در زندگی تبدیل می‌کند.
  • نگاهی مبتنی بر کیفیت بالا و قیمت پایین، سرمایه گذاری هوشمندانه، تهیه فهرستی از اولویت‌ها، تهیه یک صندوق اضطراری، تشخیص تفاوت پس انداز و سرمایه گذاری، کم کردن پرداختی‌ها از درآمد، صبور بودن، گزینه‌های ارزان قیمت و چک کردن مداوم بودجه مالی از گزینه‌هایی هستند که به شما در مدیریت بهتر هزینه‌های ماهانه خانواده کمک می‌کنند.
  • سرمایه گذاری در بورس و خرید سهام شرکت‌های مختلف کمک می‌کند تا علاوه بر سرمایه‌ای که وارد بخش صنعت و سرمایه گذاری‌های کلان می‌شود شما هم سرمایه‌تان را بیشتر از پیش کنید.
  • برای اولویت بندی هزینه‌ها بهتر است که یک زمان مشخص برای رسیدن به آن هدف تعیین کرده و به صورت ماهانه تا رسیدن به این هدف آن را دنبال کنید.
  • همواره باید بدانید که آنچه از بودجه بندی خود انتظار دارید همیشه در حال تغییر است به همین دلیل هم باید مبلغی را برای تغییر در هزینه‌ها و درآمدتان در نظر داشته باشید که با این کار به نوعی تعادل در زمینه دخل و خرج خود دست پیدا می‌کنید.

منبع: کیلید مگ

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه