سند تک برگ

1 مهر 1403
۰ دیدگاه
سد تک برگ المثنی
زمان تقریبی مطالعه: ۹ دقیقه

فهرست مطالب

سند تک برگ یکی از انواع اسناد رسمی بوده که از سال ۱۳۹۰ به بعد؛ توسط دفاتر ثبت اسناد رسمی برای مالکیت صاحب ملک در یک برگ صادر می شود. مراحل گرفتن سند تک برگ به صورت الکترونیکی بوده و استعلام و پیگیری آن از طریق سایت ثبت من my.ssaa.ir امکان پذیر است.

ملک و املاک جز مهم ترین دارایی ها برای هر فرد محسوب می شود و ارزش بسیاری دارد. از همین رو لازم است که صاحبان ملک به منظور جلوگیری از تصرفات غیر قانونی اشخاص و سایر مشکلات قانونی اقدام به گرفتن سند کنند تا به صورت رسمی و قانونی به عنوان مالک آن ملک شناخته شوند.

امروزه سند مالکیت بر املاک به صورت سند تک برگ صادر می شود و این سند اهمیت بسیاری دارد؛ چرا که نسبت به اسناد قدیمی دارای جزییات بیشتری بوده و جعل کردن آن امر بسیار دشواری می باشد. از این رو، پرداختن به جزئیات سند تک برگ امری ضروری خواهد بود.

در ادامه مقاله حاضر، قصد داریم، پس از پاسخ به این پرسش که سند تک برگ چیست و چه مشخصاتی دارد؛ به مزایا تبدیل سند دفترچه ای به تک برگ بپردازیم. سپس در خصوص مراحل تک برگ کردن سند با قولنامه و نحوه استعلام با کد ملی و پیگیری آن صحبت خواهیم کرد و در انتها؛ مفهوم بها، میزان اعتبار و ارزش و نمونه ای از این سند را بررسی خواهیم نمود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با ما همراه باشید.

سند تک برگ چیست

اسناد ملکی انواع و اقسام مختلفی دارند که یکی از سندهای ملکی، سند تک برگ می باشد. حال ممکن است که برخی از اشخاص، با جزئیات این سند آشنایی نداشته باشند و این سوال برای آن ها مطرح شود که منظور از سند تک برگ چیست و آیا سند تک برگ معتبر است که پاسخ آن به شرح زیر می باشد:

در ابتدا باید گفت که تا قبل از سال ۱۳۹۰ سند املاک به صورت دفترچه چند برگی یا به اصطلاح عامیانه منگوله دار صادر می شد. در واقع این نوع از اسناد تمام نوشته های آن به صورت قلم نویس و دارای یک مهر پلمپ سربی بود، اما از سال ۱۳۹۰ به بعد اسناد تک برگ جایگزین اسناد دفترچه ای شدند.

بنابراین سند تک برگ یکی از انواع اسناد رسمی بوده که توسط دفاتر ثبت اسناد رسمی برای مالکیت صاحب ملک در یک برگ صادر می شود. همچنین امروزه، همه اشخاص موظف اند برای گرفتن و تعویض دفترچه های خود به شکل سند تک برگ اقدام کنند.

مشخصات سند تک برگ چیست

در بخش قبلی، با مفهوم سند تک برگ خانه آشنا شدیم و بیان کردیم که از سال ۱۳۹۰ به بعد به جای سند منگوله دار، سند تک برگ صادر می شود. حال ممکن است که برای برخی از اشخاص این سوال مطرح شود که مشخصات سند تک برگ چیست؛ که پاسخ آن به شرح زیر می باشد:

همانطور که گفته شد؛ سند تک برگ فقط در یک برگ صادر می شود و تمام نوشته های آن به صورت تایپی و کامپیوتری است. از مشخصات دیگر سند تک برگ این است که دارای هولوگرام بوده و در سمت راست بالای صفحه نیز یک شماره ۱۸ رقمی وجود دارد که این شماره همان شناسه یکتا سند مالکیت یا کد یکتا ملک است که از طریق این کد می توان آخرین وضعیت ملک را استعلام نمود. علاوه بر این در پایین صفحه شناسه جام قرار دارد که یک کد استاندارد بین المللی بوده و طول و عرض جغرافیایی یک نقطه را نشان می دهد.

بهتر است بخوانید:  همه چیز در مورد هزینه های جانبی خانه

یکی از ویژگی های اصلی سند تک ‌برگ ین است که نوع ملک (طلق، وقفی و. . .) و نوع کاربری، وضعیت خاص، نوع مالکیت، نشانی و کدپستی ملک در آن قید می شود که این ویژگی، در اسناد دفترچه ای وجود نداشت. همچنین در پایین صفحه سند نقشه ای از موقعیت ملک در مقیاس یک دو هزارم آمده است. توجه به این نکته ضروری است که در هر بار انتقال سند به نام مالک بعدی، سند قبلی ابطال و سند تک برگ جدیدی برای مالک صادر می گردد.

سند تک برگ

مزایا تبدیل سند دفترچه ای به تک برگ

امروزه به جای سند دفترچه ای، سند تک برگ صادر می شود که نسبت به سند های قدیمی مزایای بی‌ شماری دارند. حال به جهت آشنایی علاقمندان، این بخش از مقاله، به بیان مزایا تبدیل سند دفترچه ای به تک برگ پرداخته شده که به شرح زیر می باشد:

برای هر شریک و با هر میزان سهمی می توان سند تک برگ مجزا صادر کرد.

در سند تک برگ، جزئیات و اطلاعات بیشتری درج شده است و امکان مخدوش شدن و خط خوردگی، وجود ندارد.

اطلاعات این سند به صورت تایپی نوشته می شود و به همین خاطر جزئیات آن به راحتی قابل خواندن می باشد.

سند تک برگ به گونه ای تنظیم شده که نمی‌توان به ‌راحتی آن را جعل کرد. در واقع به دلیل وجود هولوگرام، جعل این اسناد تقریبا غیر ممکن است.

به دلیل این که در سند تک برگ کروکی دقیق موقعیت از ملک وجود دارد؛ می توان از تجاوز به املاک مجاور جلوگیری کرد.

برخلاف سند دفترچه ای، در سند تک برگ نوع ملک و نوع کاربری، نشانی و کد پستی ملک قید می شود. امکان استعلام و تشخیص اصالت سند مالکیت تک برگ به صورت الکترونیکی وجود دارد؛ در حالی که استعلام سند دفترچه ای فقط یا مراجعه حضوری به دفاتر اسناد رسمی امکان پذیر است.

از آن جایی که سند تک برگ صرفا در یک برگ صادر می شود؛ در مصرف کاغذ صرفه جویی می شود.

درخواست صدور این سند به صورت الکترونیکی می باشد و نیازی به مراجعه حضوری نیست.

همانطور که گفته شد؛ به منظور کاهش سفرهای درون شهری و نیز حضور فیزیکی مردم در ادارات ثبت، دریافت این اسناد به صورت الکترونیکی بوده و از طریق پست به افراد تحویل داده می شود، ولی گاهی اوقات ممکن است که فرآیند صدور سند تک برگ طولانی تر شود؛ که در این صورت، تحویل سند تک برگ دیرتر انجام می شود.

نحوه و مراحل تک برگ کردن سند با قولنامه

باتوجه به لزوم تنظیم سند رسمی در خصوص املاک، بسیاری از افراد اقدام به تبدیل سند قولنامه ای به سند رسمی می‌کنند. در این میان ممکن است که این سوال برای برخی از اشخاص مطرح شود که برای گرفتن سند تک برگی به کجا مراجعه کنیم؛ که به جهت آگاهی داوطلبان، در این قسمت، نحوه و مراحل تک برگ کردن سند با قولنامه به همراه راهنمای تصویری آن ارائه شده است که به شرح زیر می باشد:

  • شخص در ابتدا باید در مرورگر خود سامانه درخواست صدور سند مالکیت به نشانی sabtemelk.ssaa.ir را جستجو کرده و وارد سامانه شود. سپس، شخص می بایست بر روی گزینه “درخواست پذیرش جدید” کلیک نماید.
  • پس از این که متقاضی شرایط مورد نیاز برای گرفتن سند تک برگ را مطالعه نمود؛ باید بر روی گزینه “حایز شرایط درج شده می باشم” کلیک کند.
  • در مرحله بعدی شخص وارد صفحه ای جدیدی می شود که لازم است اطلاعات مربوط به تقاضا نامه از قبیل مشخصات متقاضی، مشخصات ملک، موضوع مورد درخواست و مشخصات دفتر ثبت کننده را تکمیل کند.
  • پس از تکمیل اطلاعات تقاضانامه شخص باید از پایین صفحه کد امنیتی را وارده کرده و سپس بر روی ثبت و ادامه کلیک نماید.
  • در مرحله بعد؛ لازم است که مدارک مورد نیاز برای صدور سند تک برگ را بارگذاری کند.
  • سپس، شخص باید برای پرداخت هزینه ثبت تقاضا صدور سند تک برگ از یکی از دو روش پرداخت الکترونیکی و پرداخت از طریق فیش بانکی اقدام کند
  • در مرحله بعدی؛ فرم پذیرش درخواست صدور سند مالیکت به نمایش گذاشته می شود و متقاضی باید آن را پرینت گرفته و پس از امضا و اثر انگشت، آن را با پست سفارشی به واحد ثبتی مورد نظر ارسال کند.
  • پس از این که شخص فرم پذیرش درخواست صدور سند مالکیت را پست کرد؛ باید شماره ۲۴ رقمی مرسوله و تاریخ ارائه به اداره پست را در قسمت مربوطه وارد کرده و در نهایت “ثبت نهایی و گرفتن شماره پرونده”را انتخاب کند.
  • بعد از انجام مراحل فوق، کارشناسان برای بررسی و تهیه صورتجلسه به محل ملک مراجعه می کنند. پس از تنظیم توسط کارشناس باید مالک و ۴ نفر از معتمدین محل آن را امضا کنند. سپس نتیجه رای دبیرخانه هیئت قانون تعیین تکلیف اراضی فاقد سند رسمی در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار منتشر می شود و اگر کسی به آن اعتراضی نداشته باشد، سند مالیکت تک برگ برای متقاضی صادر می شود.
بهتر است بخوانید:  تبدیل سند عادی به رسمی

پیگیری سند تک برگ

از آنجا که سند تک برگ بلافاصله پس از درخواست صادر نمی شود؛ لذا افراد همواره به دنبال پیگیری از روند درخواست خود می باشند. برای این منظور، شخص می بایست ابتدا، در مرورگر خود سامانه درخواست صدور سند مالکیت به نشانی sabtemelk.ssaa.ir را جستجو کرده و وارد سامانه شود. سپس، می بایست بر روی گزینه “اطلاع رسانی پرونده” کلیک کند.

  • سپس، شخص باید شماره پرونده و کد ملی خود را وارد نماید و با انتخاب گزینه ورود به طی نمودن مراحل اقدام کند.
  • بنابراین، برای پیگیری سند تک برگ لازم است که شخص شماره پرونده و شماره ملی خود را در دسترس داشته باشد و در صورت فراموشی شماره پرونده، این امکان برای او وجود دارد که از طریق سایت درخواست صدور سند مالکیت، شماره پرونده خود را بازیابی کند.

استعلام سند تک برگ با کد ملی

استعلام سند تک برگ با کد ملی از طریقه سایت ثبت من میسر می باشد. به جهت آگاهی مخاطبان در این بخش نحوه و چگونگی استعلام سند تک برگ از این سامانه شرح داده خواهد شد. شایان ذکر است؛ افراد برای استعلام لازم است به اطلاعات ملک دسترسی داشته باشند.

  • برای استعلام اصالت سند، شخص باید در مرورگر خود سامانه ثبت من به نشانی my.ssaa.ir را جستجو کرده و وارد سایت شود.
  • سپس، مطابق تصویر، شخص باید بر روی گزینه “اسناد رسمی” کلیک کند.
  • در مرحله بعد؛ شخص باید گزینه “پیگیری استعلام الکترونیک ملک” را انتخاب کند.
  • در نهایت با وارد کردن شناسه یکتا و انتخاب گزینه ارسال می تواند که از سند استعلام بگیرد.
  • همانطور که پیشتر بیان شد، پیش از صدور سند تک برگ، اسناد به شیوه دفترچه ای صادر می شد. رعایت شرایط کلی صحت معاملات برای نقل و انتقال اسناد دفترچه ای، در سال جاری، الزامی می باشد که به این منظور مطالعه مقاله زیر توصیه می گردد.

بها در سند تک برگ چیست

یکی از مواردی که در سند تک برگ قید می شود؛ بها و ارزش ملک می باشد. حال ممکن است که برای برخی از اشخاص این سوال مطرح شود که منظور از بها در سند تک برگ چیست. لذا در این بخش از مقاله توضیحات مفصلی در این خصوص ارائه می گردد.

بهتر است بخوانید:  همه چیز در مورد: سَند شورایی

بها در لغت به معنای نرخ، ارزش و قیمت می باشد و منظور از بها در سند تک برگ، قیمت و ارزش ملک است. در واقع بهای ملک در سند تک برگ مربوط به قیمت منطقه ای املاک است و باید توجه شود که با قیمت معاملاتی که طبق قرارداد و توافق دو طرف معامله تعیین می شود متفاوت خواهد بود.

لازم به ذکر است بهای ملکی که در سند قید می شود قابل استناد نبوده و با توجه به شرایط اقتصادی ممکن است که قیمت و ارزش واقعی ملک کم یا زیاد شود. این موضوع سبب شده که بسیاری از افراد از قیمت واقعی ملک خود مطلع نباشند و در هنگام معامله دچار ضرر و زیان شوند.

اعتبار و ارزش سند تک برگ

در بخش های قبلی پیرامون سند تک برگ، مراحل و نحوه صدور و استعلام آن توضیحاتی ارائه گردید. حال ممکن است که برای برخی از اشخاص این سوال مطرح شود که سند تک برگ تا چه میزان اعتبار دارد؟ به همین منظور در این بخش اعتبار و ارزش سند تک برگ مورد بررسی قرار می گیرد.

از آن جایی که سند تک برگ به صورت سیستمی و بدون دخالت انسان صادر می شود، به راحتی نمی توان آن را جعل کرد. در حالی که سند دفترچه ای به دلیل قلم نویس بودن آن به راحتی جعل می شد و به همین خاطر اعتبار و امنیت سند تک برگ به نسبت سند دفترچه ای بیشتر است. همچنین این سند دارای هولوگرام است که امنیت آن را دو چندان می کند.

بنابراین؛ سند تک برگ جز اسناد رسمی محسوب می شود و مسلما توان اثباتی آن در دادگاه به نسبت اسناد عادی بیشتر است. همچنین این سند به دلیل رسمی بودن قابل انکار و تردید نیست و تاریخ تنظیم آن حتی در برابر اشخاص ثالث معتبر است.

ماده ۱۲۹۰ قانون مدنی در این خصوص مقرر می دارد: «اسناد رسمی درباره طرفین و وراث آن ها و قائم مقام آنان معتبر است و اعتبار آنها نسبت به اشخاص ثالث در صورتی است که قانون تصریح کرده باشد.» بنابراین مفاد اسناد رسمی از جمله سند تک برگ را می توان تحت شرایطی به اشخاص ثالث تسری داد.

پس از توضیح در خصوص سند تک برگ، مزایا، مراحل و نحوه صدور و اعتبار و ارزش آن، در این بخش از مقاله، قصد داریم، عکس یک نمونه سند تک برگ را در اختیار خوانندگان محترم قرار دهیم تا با شکل ظاهری، مندرجات و محتویات این سند، آشنا شوند.

همانطور که مشاهده می شود؛ در این سند اطلاعاتی نظیر نوع ملک، کاربری، وضعیت خاص، بها، نوع و میزان مالکیت، شماره سریال، نشانی ملک،کدپستی و . . . قید می شود. همچنین در پایین صفحه نیز موقعیت ملک به صورت نقشه آورده شده که در آن طول، اضلاع و مساحت زمین نوشته می شود.

سوالات متداول

۱- سند تک برگ چیست؟

سند تک برگ یکی از انواع اسناد رسمی بوده که از سال ۱۳۹۰ به بعد توسط دفاتر ثبت اسناد رسمی برای مالکیت صاحب ملک در یک برگ صادر می شود که جزئیات بیشتر در متن مقاله آمده است.

۲- مشخصات سند تک برگ چیست؟

از جمله مشخصات سند تک برگ این است که دارای هولوگرام بوده و در پایین صفحه، موقعیت ملک به صورت نقشه آمده است که جزئیات بیشتر در متن مقاله بیان شده است.

۳- منظور از بها در سند تک برگ چیست؟

منظور از بها در سند تک برگ، قیمت و ارزش ملک است که جزئیات بیشتر در این خصوص در متن مقاله آمده است.

منبع: سایت مشاوره حقوقی دینا

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه